nieuwe regionale aanpak rondom 'wassen'
Na succesvolle implementaties en ervaringen op het gebied van oogdruppelen, steunkousen en zwachtelen, is nu de klantreis wassen opnieuw vormgegeven. Waarom? Wassen en aankleden nemen nu 23-40% van de thuiszorgtijd in beslag. Landelijk komt dat neer op 3.050 FTE, goed voor 210 miljoen euro per jaar (bron: Verkenning IFOZ). In onze regio gaat het om zo'n 150 FTE. Door de werkwijze te verbeteren, bevorderen we de zelfredzaamheid van patiënten én maken we een efficiëntieslag.
Welke knelpunten pakken we aan?
De nieuwe klantreis is ontwikkeld door een sprintkernteam bestaande uit verschillende wijkverpleegkundigen en ergotherapeuten uit de regio. Tijdens de sprintbijeenkomst, waar ruim 40 professionals uit de hele keten aanwezig waren, kwamen onder andere de volgende knelpunten naar voren:
- De indicatie voor 'wassen' wordt snel afgegeven en nauwelijks bijgesteld;
- De kennis van de ergotherapeut wordt te weinig benut. Daarnaast zijn de uren ergotherapie schaars;
- Er is geen eenduidigheid over de frequentie en wat wel en niet bij wassen hoort.
- Wassen is fysiek belastend voor zowel cliënten als wijkverpleging;
- Artsen verstrekken weinig informatie aan de wijkverpleging over de cliëntsituatie.
Bij wie?
De nieuwe aanpak richt zich op mensen die thuis wonen en (nog) geen zorgindicatie hebben voor wassen, maar hier wel hulp bij nodig hebben. Dit kan tijdelijk of blijvend zijn. De zes meest voorkomende redenen voor hulp bij het wassen zijn:
- bewegingsbeperking door krachtverlies, stijfheid, pijn of evenwichtsproblemen;
- overgewicht;
- cognitieve problemen;
- angst om te vallen;
- beperkte energiebalans;
- terminale fase.
Wat verandert er?
De belangrijkste veranderingen en randvoorwaarden in een notendop zijn:
- invoering van een regionale standaard voor wassen, met afspraken over frequentie en een duidelijke afbakening van wat wel en niet tot wassen behoort;
- vaststelling van minimale voorwaarden om zorg te starten;
- de wijkverpleging stelt voor de eerste vier weken een concreet plan op met tips en hulpmiddelen om de zelfstandigheid te bevorderen;
- een overzicht op basis van zes cliëntprofielen met relevante tips, hulpmiddelen en technologieën die de wijkverpleging kan inzetten;
- als zelfstandig wassen niet lukt, wordt een ergotherapeut ingeschakeld;
- net als bij eerdere sprints geldt dat de verwijzer voldoende informatie over de patiënt verstrekt, zonder aan te geven wat voor zorg de wijkverpleging in gaat zetten;
- De boodschap aan de cliënt blijft eenduidig en is: 'De wijkverpleging komt bij u langs om u te helpen uzelf weer te wassen';
- Tot slot introduceren we Verzorgend Wassen (wassen zonder water). Twee organisaties in de regio hebben hier al financiële afspraken over gemaakt met de zorgverzekeraars (Thebe en Surplus). Uitbreiding hiervan wordt onderzocht.
Hoe verder en meer informatie
Meer dan 500 professionals hebben al kennisgemaakt met de nieuwe aanpak. Wil jij meer weten?
- Bekijk het webinar over de nieuwe werkwijze.
- De voorlichtingsmaterialen zijn weer verzameld in twee toolboxen die op deze pagina te vinden zijn:Anders werken bij wassen - Samen richting geven: Samen richting geven aan de ouderenzorg in Midden-Brabant
- Voor professionals: Toolbox professionals
- Voor cliënten: Toolbox cliënten