Afgelopen jaren is er een pilot (Plexus, wat nu MTVP is) geweest waar een aantal praktijken uit de regio aan hebben deelgenomen. Dit was de voorloper van MTVP. De uitkomst was dat de aanpak van Plexus o.a. tot grotere patiënttevredenheid leidt én tot zowel lagere werkdruk als meer werkplezier. Neeltje Coenen, huisarts bij Huisartsenpraktijk Noord, is één van de deelnemers geweest. In haar praktijk wordt echt anders gewerkt en worden deze positieve ontwikkelingen zichtbaar.
We vinden het leuk om dingen anders te doen en na te denken over andere efficiëntere manieren van werken. Door deel te nemen aan de pilot kregen we met elkaar de kans om hiermee aan de slag te gaan en bezig te zijn met de praktijk van de toekomst.
Doen wat werkt
Tijdens de pilot vonden we de intervisies bij de start heel waardevol. Om van elkaar te leren en hoe ga je nu aan de slag. We hadden behoefte aan praktische ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren. Daar hielpen de intervisies bij. Want het is toch lastig om een begin te maken als je niet goed weet waar te beginnen. Al snel ontstond er ook een groepsapp waarin ervaringen gedeeld werden.
Er zijn ook dingen waarvan we in Plexus hebben geleerd en die nu bij MTVP anders aangepakt gaan worden. Zo hadden wij elke twee maanden intervisie. Op een gegeven moment voegde dat niet veel meer toe. Nu is het aantal intervisies in totaal maar vier keer. Dat gaat beter aansluiten. En alle assistentes waren verplicht een scholing positieve gezondheid te volgen. Voor deze aanpak was minder draagvlak bij onze doktersassistentes, waardoor het lastig was te implementeren. Deze verplichting is er nu voor assistentes uitgehaald. Ze kunnen nu kiezen welke scholing bij hen past. Dat is beter. Het is goed om te blijven kijken naar wat aansluit op jouw praktijk en team en op welke manier.
Meer tijd voor de patiënt
Wij zijn als praktijk gestart met de regie-arts. Dit houdt in dat op onze praktijk één ochtend per week een huisarts wordt vrij gepland om aan te schuiven bij de doktersassistentes. Op deze manier kan de assistente vaak al heel snel een vraag met de huisarts aftikken, dus een snellere afhandeling. Omdat er overleg is geweest met de huisarts vangen we al veel vragen van het spreekuur op. Wij als huisarts luisteren mee en geven vaak ook tips, maar we zitten zelf ook geregeld aan de telefoon op zo’n ochtend. Op deze manier hebben we meer tijd voor de patiënten die op het spreekuur komen.
‘Ik ervaar nu meer variatie in mijn werk en meer werkplezier. Doordat je nu ook écht tijd voor je patiënt hebt.’
Scholing en samenwerken
Onze assistentes zijn allemaal SOH opgeleid. In deze scholing leren doktersassistentes en triagisten om zelfstandig veelvoorkomende klachten af te handelen. De SOH neemt werk uit handen van de huisarts, waardoor zij meer tijd hebben voor complexere problematiek. Hierdoor krijgen onze doktersassistentes meer verantwoordelijkheden en dat vinden ze ook fijn. Het is wel belangrijk dat je ze goed meeneemt in dit proces en duidelijk uitlegt wat het doel is. Het is een andere manier van werken met meer verantwoording en meer nadenken. Breng het positief. Je wordt meer een team, omdat je dit proces echt samen doet.
Met elkaar ga je kijken hoe het beter en efficiënter kan. Iedereen heeft daar een rol in. Naast de scholing en regie-arts zijn we ook strikter geworden in het triëren aan de telefoon. Dit kunnen patiënten misschien als lastig ervaren, omdat ze niet meteen een afspraak krijgen, maar is ook voor onze doktersassistentes niet altijd makkelijk. Ze kunnen niet meer zo snel als voorheen een afspraak inplannen en zijn kritischer op het laten komen van een patiënt. Daarom is het samenwerken in de praktijk zo belangrijk.
Naar de toekomst
We hebben net een basisarts aangenomen die ons de zomermaanden komt versterken. Dit is vrij nieuw en hebben wij ook nog nooit gedaan, maar het is voor ons een mooie manier om bezig te zijn met het toekomstbestendig maken van de praktijk en de zorg toegankelijk te houden voor patiënten. Met elkaar blijven we zoeken naar nieuwe manieren en vormen.