Cloud-telefonie oplossing voor goede bereikbaarheid

De druk op de huisartsenzorg blijft toenemen. Cloud-telefonie biedt de mogelijkheid om zowel de individuele bereikbaarheid als die in hagro- en/of regionale samenwerkingsverbanden slimmer in te regelen. Zeker als er zoveel mogelijk hetzelfde telefoniesysteem gebruikt wordt.

Op verzoek van veel praktijken is vanuit Prima Digitaal een selectietraject uitgevoerd voor een voorkeursleverancier telefonie, zodat hierover geadviseerd en ondersteund kan worden vanuit de huisartsenorganisatie.
 
Een goede leverancier, waarmee regionale afspraken worden gemaakt, kan voordelen opleveren zoals:

  • Goede veiligheid en bereikbaarheid
  • Efficiënter samenwerken binnen de praktijk en tussen praktijken
  • Integratie met het HIS (automatisch openen patiëntdossier)
  • Inzicht in en overzicht van piekmomenten
  • Thuiswerkoplossingen
  • Inkoopvoordeel
     

Aanpak selectietraject

Er werd gestart met een inventarisatie naar de huidige stand van zaken m.b.t. telefonie-leveranciers in de regio. Deze inventarisatie werd ingevuld door 54 praktijken. Vervolgens werd er een werkgroep telefonie opgericht, bestaande uit huisartsen, assistentes en praktijkmanagers. Op basis van (in de regio) bekende leveranciers werd een keuze gemaakt met wie het traject zou worden doorlopen. Deze leveranciers hebben een pakket van eisen ontvangen en ingevuld, een demo gegeven aan de werkgroep en offertes uitgebracht. Ervaringen werden uitgevraagd bij praktijken die al gebruik maken van systemen van verschillende leveranciers. Na uitvoerige terugkoppeling werd een definitief aanbod ontvangen. De werkgroep heeft de leveranciers op verschillende onderdelen beoordeeld, waaronder functionaliteit, support, prijs en (toekomst)visie.
 
Conclusie en advies
 
Na een intensief selectietraject, heeft de werkgroep advies uitgebracht aan de ICT-commissie en aan het bestuur. Dit advies luidde om een samenwerking aan te gaan met VCare. Het bestuur heeft het advies om VCare als samenwerkingspartner te selecteren overgenomen. Dit houdt in dat de samenwerking met VCare vormgegeven zal worden en gunstige prijsafspraken voor praktijken geregeld worden in een mantelovereenkomst.

Waarom is deelnemen interessant

  • Een up-to-date en toekomstbestendig telefoniesysteem
  • Veel aanvullende modules beschikbaar in het basispakket, bijvoorbeeld terugbelverzoeken, foto insturen, videobellen en support
  • Mogelijkheden om makkelijk samen te werken met andere praktijken
  • Gunstige prijsafspraken
  • (Gedeeltelijke) vergoeding van de eenmalige kosten door PrimaCura (meer informatie hierover volgt)
  • Ondersteuning vanuit PrimaCura: wij controleren of de offerte die de praktijk krijgt in lijn is met de afspraken in de mantelovereenkomst
     

Ben je geïnteresseerd, heb je vragen of zou je graag mee willen doen?
Neem dan contact op met team Prima Digitaal